Spår

Spår och lydnad stog på schema idag! Vi for till Gålö på förmiddagen och mötte upp Emmelie med Olga och Hyzz.

Vi åkte en bit in i Gålö, parkerade bilarna och gick ut och la spår till hundarna. Jag två olika spår där de va fokus på apporter och vinklar.

De första spåret jag la va lång med två 90 graders vinklar. Där fokuset låg på noggrannhet, spårkärnan och vinklarna. Och visst uppnådde jag det. Han låg super fint i spåret med näsan i backen och det va varken flams, vindande eller “springa snabbt igenom hela spåret så matte knappt hinner med tänka”. Jag va super nöjd.

Andra spåret va betydligt kortare och rakt. Där fokuset låg på apporter, 3 st. Och jag hade faktiskt inte räknat med att han inte skulle ta någon apport. Haha. Där fick jag mig en bakläxa som heta duga. Snyggt noggrant spårat med ingen som hälst intresse eller markering på apporterna.

Jag va på bruks kurs i våras och fick en hel del verktyg där. Och fick höra att bollen är boven i de hela.
Inom i stort sätt all träning har jag bollen som belöning. Trots att jag har kamprullar i alla möjliga material, former storlekar, godis i allt från mjukost till kassler till kokt lever, så är de bollen han jobbar bäst för.
Och även i spårandet har jag använt bollen i slutet vilket resulterar att han ville i stort sätt springa genom spåret för de ända han har i huvudet va boll, boll och boll.
Ingen mer boll. Utan nu ska vi få upp intresset för apportpinnarna som är minst lika roliga enligt mig 😉 och tänket ska vara apportpinnar, apportpinnar och apportpinnar.
Utvärdering kommer.

wpid-wp-1425244253868.jpeg

Lydnaden då!

Platsliggning och platssittning. Jag är dålig på att träna dessa väldigt tråkiga men viktiga moment. Men nu fick jag in båda delarna och att ha Olga brevid är en toppen störning och de va stabilt momenten genom.

Sen fotgående. Jag klickade på possitionen. Måste ändra mitt belöningsätt då jag märkt att han drar sig aningen snett framåt!

Sen frös vi på tändsticka, lite svårare utomhus. Men tycker de gick bra och vi ska fortsätta ett tag till med frysmarkeringarna utomhus innan vi flyttar oss till vittringspinnar i glasburk.

One thought on “Spår

  1. Så roligt att se skillnaden på
    Zews hastighet i spåret. Mycket bekvämare fart nu och mer noggrant! Hoppas läxorna fungerar ju för apporterna! 😀 heja heja! *mot appellen!*

    Tack för en mysig dag! ❤

    Like

Leave a comment