#spår fokus på apporterna

I morse åkte vi iväg vid 9 tiden till Görven. Har hitten en jätte bra och öppen spårskog där jag inte varit förr så vi för dit.

Jag la 2 st relativt korta spår på ca 80 och 130 meter. Ett helt rakt spår och ett med en 90 graders vinkel.

Lät spåren ligga drygt 20min och under tiden så försökte jag få upp intresset på en apportpinne, jag kastade, lät han leka tugga med en. Dock märkte man att han visst att de skulle spåras och va väldigt fokuserad på att komma iväg.

Han låg i väldigt väldigt fint och första apporten låg efter ca 60 meter och jag försökte hålla in han precis innan apporten och han gick förbi med nosen vände om och frös den. Lycka. Jag lät han frysa den ca 2 sekunder innan jag tog den belönade massor. Super kul att se.

Andra spåret låg en apport en 90 graders vinkel och en kamp i slutet av spåret. Jag gjorde samma sak höll in han lite innan jag viste att apporten skulle komma han stannade till vid apporten och fortstatte därefter att spåra. Knappt så jag han belöna honom där. Vinken tog han jätte fint och markerade även kampen i slutat av spåret med att frysa några sekunder.

Jag tycker att vi är på banan igen, och nu ska vi försöka komma iväg och spåra regelbundet så kommer vi ut i brukset snart!

IMG_20150304_114347

Leave a comment